Hitakami and Tagajo by Rei Torii

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Ketatsubo Monument, Tagajo, Miyagi, Hitakamimusubi (c) 2010.

This post is a translation from http://www.hachiman.com/books/89350-233-6.html

日高見王朝の謎

ホツマ神話によれば、日本列島には「壺」とよばれる3つの聖地がある。すなわち琵琶湖瀛の壺、富士山逢の壺、仙台の方の壺である。このうち方壺の仙台を中心とする一帯が、7代の天神によって開闢された最古の日高見国であり、地の高天原とされ、その中心は、多賀城跡 付近 に求められる。最近の丸山古墳の発掘など考古学的にも縄文期の古代東北が先進地帯であったことがわかってきたことから、日高見王朝伝承を根幹とするホツマの伝承資料としての意義がいよいよ高く評価される。なお、津軽神話によれば多賀にアラハバキ王のハララヤが置かれたという伝承があり、また聖地を「壺」とするホツマ伝承と、坪の石文伝説(東北のどこかにあるとされる日本中央の碑)との関連などが注目される。また、ホツマでは国譲り後の大国主命が津軽のアソベの森に隠棲したとされることもじつに重大な伝承である。

The Enigma of the Hitakami日高見 Dynasty

According to the Hotsuma legend ホツマ神話, the Japanese islands have three points of sacred places. They are (1) Biwako 琵 琶 湖, (2) Fujisan 富士山, and (3) the Sendai area.

The Seventh Amatsukami [Isanagi] is connected with Hitakami no kuni. This is the land of Takamanohara on earth. It is found in the neighborhood of the Tagajo historical site. The Ketatsubo monument at Tagajo commemorates this third sacred center.

Recent Maruyama kofun excavations discovered how advanced was this area during the Jomon period. The Hitakami Dynasty is the foundation, the root of this civilization, which is very meaningful for Hotsuma study.

There is a legend of “Tsubo no Ishibumi”, which tells there is a monument (ishibumi ) somewhere in Tohoku area which signifies the center of Japan. [This must be the Ketatsubo or an earlier version of it.]

And according to Hotsuma , after Kuniyuzuri, O-kuninushi retired in the woods of Asobe ( Asobe  forest ). This is a very important legend.

250px-Map_of_Japan_with_highlight_on_04_Miyagi_prefecture.svg    Tagajo is near the city of Sendai, Miyagi Ken.